FAQ
Najczęściej zadawane pytania
wraz z odpowiedziami

e-TOLL expand_more
1. Czym jest e-TOLL?
E-TOLL to nowoczesny system poboru opłat za przejazd drogami płatnymi w Polsce zarządzanymi przez GDDKiA. Oparty jest na technologii lokalizacji satelitarnej, która w czasie rzeczywistym przekazuje aktualne położenie pojazdów i spełnia wymogi dotyczące opłat za przejazd wybranymi odcinkami autostrad, dróg ekspresowych i krajowych. System ma dać początek zmianom, które sprawią, że z tras znikną bramki, co znacznie przyspieszy przejazd na wybranych odcinkach.
2. Kiedy zmiany wchodzą w życie?
System e-TOLL wystartował 1 czerwca 2021 roku, ale do 30 września 2021 roku działa równolegle ze starym system viaToll. Obecnie e-TOLL dotyczy wyłącznie pojazdów powyżej 3,5 tony, a także pojazdów z przyczepą. Od 1 grudnia 2021 system będzie dotyczyć także aut osobowych, warto jednak zaznaczyć, że nasze lokalizatory GPS już teraz są odpowiednio skonfigurowane i pozwalają na korzystanie z e-TOLL także w autach osobowych.
3. Jak to działa?
Po zamontowaniu lokalizatora GPS w pojeździe, należy zarejestrować firmę i pojazd w rządowym systemie e-TOLL (www.etoll.gov.pl) przy użyciu BiznesID dołączonego do pudełka z lokalizatorem. W opakowaniu znajduje się również szczegółowa instrukcja rejestracji w systemie e-TOLL w języku polskim i angielskim. Następnie należy zasilić konto e-TOLL kwotą minimum 120 zł (około 30 EUR) i można ruszać w drogę. Przejazd przez bramki na autostradach tzw. „państwowych” odbywa się bez pobierania biletu. Wystarczy podjechać do bramek oznakowanych e-TOLL, które otwierają się samoistnie, a rozliczenie za przejazd dokonuje się automatycznie. Na drogach ekspresowych (tzw. S-kach), gdzie nie ma bramek, nie trzeba wykonywać żadnych działań. Jeżeli lokalizator jest podłączony do zasilania to przejazd jest rozliczany automatycznie.
4. Co muszę wykupić, aby korzystać z e-TOLL?
Do korzystania z systemu e-TOLL niezbędne jest wykupienie usługi monitoringu i lokalizacji pojazdów, na którą składa się certyfikowany lokalizator GPS oraz abonament za przesyłanie danych i obsługę lokalizatora. Lokalizatory dzielą się na dwa rodzaje: OBU (On-Board Unit), czyli urządzenia do prostego podłączenia w pojeździe z możliwością przenoszenia pomiędzy autami oraz ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacji), czyli urządzenia wymagające fachowej instalacji na stałe w pojeździe. Data System oferuje oba typy urządzeń, ale lokalizatory prezentowane na stronie internetowej to wyłącznie urządzenia typu OBU.
5. Dlaczego nie mogę kupić zwykłego lokalizatora GPS np. na portalach aukcyjnych?
Krajowa Administracja Skarbowa, która jest odpowiedzialna za system e-TOLL wymaga, aby przesył danych był niezakłócony i ciągły. Dlatego firmy świadczące usługi lokalizacji pojazdów, aby były zintegrowane z e-TOLLem, muszą przejść długi i żmudny proces certyfikacji. Na certyfikację składa się nie tylko samo urządzenie GPS, ale także cała infrastruktura sieciowa na którą składa się aplikacja śledząca, serwery czy częstotliwość przesyłania danych. Dlatego czasami ten sam typ lokalizatora, który na popularnych serwisach aukcyjnych jest dużo tańszy, nie zostanie dopuszczony przez KAS, jeśli firma świadcząca usługę lokalizacji nie przeszła stosownej certyfikacji.
6. Dlaczego muszę płacić abonament?
Na koszt usługi lokalizacji składa się cena certyfikowanego lokalizatora oraz abonament (np. 24 lub 36-miesięczny). Abonament zawiera wszelkie opłaty związanie z transmisją danych na potrzeby systemu e-TOLL, utrzymaniem karty SIM, aktywacją usługi e-TOLL, przekazywaniem danych do serwerów rządowych systemu e-TOLL, dostępem do aplikacji DSLocate, bezterminową archiwizacją danych oraz wsparcie techniczne. Jednak co istotne, Ministerstwo Finansów zaproponowało polskim przewoźnikom zwrot kosztów w postaci ulgi podatkowej w wysokości do 500 zł za każdy pojazd, który w tym roku przejechał po płatnym odcinku autostrady i zapłacił przy użyciu e-TOLL. Tak więc jedyną opłatą dla polskich firm, jaką muszą ponosić, jest opłata za przejazd płatnymi drogami.
7. Na jak długo muszę zawrzeć umowę?
Przede wszystkim, kupując lokalizatory od Data System przez stronę internetową, nie ma potrzeby podpisywania jakiejkolwiek umowy. Podczas zakupu należy podać jedynie dane do faktury oraz adres e-mail, a także wybrać przez jaki okres czasu urządzenie GPS ma nadawać dane do systemu e-Toll (24 lub 36 miesięcy). Zakup można zrealizować także na osobę prywatną.
8. Czy po zakończeniu okresu abonamentowego muszę kupić nowe urządzenie?
Oczywiście nie ma takiej konieczności. Na ok. 3 miesiące przed zakończeniem okresu trwania abonamentu (np. 24 lub 36-miesięcznego), skontaktujemy się z Państwem, aby zaproponować jego przedłużenie na kolejny okres. Można także wejść na naszą stronę www i samemu przedłużyć abonament płacąc kartą Visa lub MasterCard. Jeżeli Państwo się nie zdecydują na przedłużenie abonamentu, usługa wygaśnie, a samo urządzenie przestanie nadawać. Nie ma potrzeby jego zwrotu czy demontażu, to Państwo są właścicielami urządzenia. Zawsze jednak można się z nami skontaktować i przywrócić działanie lokalizatora na wybrany okres np. 24 miesięcy lub 36 miesięcy.
9. Jaki będzie koszt abonamentu po upływie 24 lub 36 miesięcy?
Koszt abonamentu będzie taki sam jak jest teraz. Do wyboru będą dwa okresy: 24 miesięczny i 36 miesięczny. Abonament będzie można wykupić za pomocą strony internetowej lub podczas telefonicznego kontaktu z pracownikiem Data System.
10. Mam kilka aut, czy do każdego muszę zakupić osobną usługę?
Niekoniecznie. Nasze lokalizatory typu OBU można przenosić między pojazdami. Trzeba jednak pamiętać, aby przekładając urządzenie, usunąć BiznesID przypisane do pojazdu na stronie www.etoll.gov.pl, a to samo BiznesID przypisać do nowego pojazdu, utworzonego na stronie rządowej. Podobnie rzecz ma się w przypadku zmiany numerów rejestracyjnych pojazdu – wówczas także należy udać się na stronę www.etoll.gov.pl i zarejestrować pojazd na nowo.
11. Co jeśli urządzenie ulegnie awarii lub straci zasięg?
W przypadku, gdy lokalizator GPS przestanie nadawać współrzędne do systemu e-Toll przez dłużej niż 15 minut, kierowca zobowiązany jest zatrzymać się na najbliższym parkingu lub zjechać z płatnej drogi. Za niedostosowanie się do tego zalecenia przewidziana jest kara w wysokości 1500 zł. Jednak w przypadku gdy urządzenie działa, ale tylko straciło zasięg sieci komórkowej (tj. zapisuje lokalizację w pamięci), należy w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, przekazać dane geolokalizacyjne do Krajowej Administracji Skarbowej wraz z brakującą opłatą za przejazd. Wówczas żadna kara nie będzie naliczana.
12. Czy za granicą urządzenia również działają?
Oczywiście. W przypadku korzystania z naszych lokalizatorów poza granicami kraju oferujemy innowacyjną usługę: roaming dynamiczny. Polega on na doliczeniu jednorazowej opłaty miesięcznej za wyjazd za granicę. Gdy nie wyjedziemy za granicę w danym miesiącu, to nie jest doliczana żadna opłata.
13. Czy poza e-TOLL lokalizatory mają jakieś inne funkcje?
Nasze lokalizatory oprócz usługi e-TOLL mają wiele dodatkowych funkcjonalności. Lista możliwości jakie daje aplikacja śledząca DS Locate jest bardzo długa, są to między innymi alarmy, powiadomienia, odczyt danych z komputera pokładowego pojazdu, zdalny odczyt plików z tachografu. W połączeniu z licznymi raportami, aplikacją mobilną i dodatkowymi usługami, DS Locate stanowi kompleksowe narzędzie do zarządzaniem flotą pojazdów w każdej firmie.
14. Jak mogę zalogować się do aplikacji DS Locate i z niej korzystać?
Nasze lokalizatory e-Toll są gotowe do pracy zaraz po wyjęciu z opakowania i podłączeniu do zasilania w pojeździe. Mogą od razu rozliczać przejazdy po drogach płatnych w Polsce. Aby korzystać z dodatkowych funkcjonalności naszego systemu, w ciągu 30 dni od zakupu urządzenia prześlemy na Państwa adres e-mail login i hasło do aplikacji DS Locate. Dzięki czemu będą mogli Państwo zalogować się do aplikacji i korzystać z dodatkowych funkcjonalności naszego systemu, a także pobrać aplikację DSLocate na urządzenie mobilne. Pozwoli ona np. odbierać informacje o wysokości naliczanych opłat za przejazdy e-Toll, dostawać ostrzeżenia o niskim poziomie środków przedpłaconych w systemie e-Toll, odbierać alarmy z systemu e-Toll i wiele innych informacji.
15. Czy mogę otrzymać instrukcję do swojego urządzenia?
Wszystkie instrukcje znajdują się pod poniższym linkiem: instrukcje montażu
16. Jakie są dostępne powiadomienia w aplikacji DSLocate dotyczące e-Toll?
Po pobraniu na smartfona aplikacji DSLocate lub zalogowaniu się do niej przez stronę internetową otrzymujemy dwa rodzaje powiadomień. Ostrzeżenia dotyczące spadku środków poniżej 100 zł, poniżej 20 zł i poniżej 1 zł na naszym koncie firmowym w rządowym systemie e-Toll. Dla każdego z pojazdów otrzymujemy powiadomienia o problemach z nadawaniem danych lub problemach z sygnałem GPS trwające dłużej niż 15 minut. W przypadku nie pobrania aplikacji powiadomienia będą wysyłane na maila i telefon podany podczas rejestracji usługi.
17. Co w sytuacji, gdy poruszam się na codzień pojazdem do 3,5 tony ale od czasu do czasy z przyczepą lub lawetą?
W takiej sytuacji należy zakupić któryś z naszych lokalizatorów GPS e-Toll, a następnie zarejestrować pojazd z przyczepą na stronie rządowej www.etoll.gov.pl Jadąc z przyczepą będą prawidłowo pobieranie opłaty. W sytuacji kiedy poruszamy się po drogach płatnych, a nie ciągniemy przyczepy należy zalogować się na stronę www.etoll.gov.pl i zaznaczyć, że nie poruszamy się z przyczepą. Opłaty wtedy nie będą naliczane.
18. Czy Wasze lokalizatory także są zintegrowane z usługą SentGeo?
Tak, każdy nasz lokalizator może przesyłać dane w ramach usługi SentGeo. Wystarczy zalogować się do aplikacji DSLocate i aktywować tą usługę.
19. Jestem użytkownikiem ViaTOLL dla samochodu osobowego. Mam dodatnie saldo rozrachunków. Czy przejście na e-TOLL spowoduje utratę środków z konta ViaTOLL?
Użytkownicy systemu ViaToll powinni rozładować (zużyć) środki posiadane w ramach tego systemu. Nie można przerzucić środki z systemu ViaToll do e-Toll.
20. Kiedy otrzymam dostęp do aplikacji mobilnej DSLocate?
Uprzejmie informujemy, że dostęp do aplikacji mobilnej DSLocate oraz do aplikacji w przeglądarce internetowej będzie możliwy w październiku. Informacja o tej możliwości zostanie wysłana do Państwa w osobnym mailu. Jednocześnie informujemy, że alarmy generowane przez lokalizatory e-Toll na temat zaniku sygnału GSM i GPS są przesyłane na mail i numer telefonu podany przy zakupie lokalizatorów e-Toll. Ponadto wyłącznie na maila przesyłamy informacje o spadku środków poniżej kwoty 100 zł, 20 zł oraz 1 zł na Państwa koncie w systemie e-Toll. W celu weryfikacji prawidłowej rejestracji lokalizatora za pomocą BiznesID na stronie rządowej www.etoll.gov.pl oraz jego prawidłowego przesyłu danych do system e-Toll prosimy sprawdzić, czy na stornie systemu e-Toll pojawiają się obciążenia za przejazd płatnymi odcinkami dróg w Polsce.
21. Kiedy otrzymam fakturę za zakupiony sprzęt i usługi?
Wszystkie faktury za sprzęt i usługi zostaną do Państwa dostarczone w formie elektronicznej w ciągu 7 dni od dostawy sprzętu. Faktury zostaną wysłanie na Państwa adres mailowy podany podczas zakupu lokalizatorów.
22. Co oznaczają diody na zapalniczce (lokalizator DS/ZAP)?
W przypadku lokalizatora wkładanego do gniazda zapalniczki samochodowej (DS/ZAP) po włożeniu urządzenia do gniazda zaświeci się kilkukrotnie czerwona dioda sygnalizująca, że dociera zasilanie do urządzenia. Czerwona dioda informuje o szukaniu sygnału sieci komórkowej i sygnału satelit sytemu GPS. Po odnalezieniu sygnału sieci komórkowej i systemu GPS dioda zacznie migać na zielono. Więcej informacji jest opisanych w instrukcji DS/ZAP: https://datasystem.pl/pl/instrukcje-montazu
23. Zamontowałem lokalizatory wg instrukcji, czy powinienem się skontrować z Dz. Technicznym?
Prawidłowość działania urządzeń montowanych w pojeździe (DS/1STEL, DS/AKU, DS/OBD, itp) można zweryfikować na podstawie migających diod na obudowie urządzenia. Po podłączeniu zasilania najpierw zaświecą się obie diody - co oznacza, że dociera zasilanie do urządzenia. Następnie jedna z nich zacznie mrugać co potwierdzi, że urządzenie nawiązało połączenie z siecią komórkową. Po zlokalizowaniu się urządzenia zacznie migać także druga dioda - może to zająć kilka minut. Do namierzenia lokalizatora potrzeba dostępu do satelity więc jego montaż nie może odbywać się w pomieszczeniu zadaszonym. W przypadku lokalizatora wkładanego do gniazda zapalniczki samochodowej (DS/ZAP) po włożeniu urządzenia do gniazda zaświeci się kilkukrotnie czerwona dioda, sygnalizująca, że zasilanie dociera do urządzenia. Czerwony diody informują o szukaniu sygnału sieci komórkowej i sygnału satelit sytemu GPS. Po odnalezieniu sygnału sieci komórkowej i systemu GPS dioda zacznie migać na zielono. Więcej informacji jest opisane w inttruckji DS/ZAP: https://datasystem.pl/pl/instrukcje-montazu
Informacje ogólne expand_more
1. W jakiej miejscowości znajduje się centrala firmy?
Centrala firmy Data System znajduje się w Poznaniu, w kompleksie biurowym naprzeciwko jeziora Maltańskiego, przy ulicy abpa A. Baraniaka 88b.
2. Ilu Klientów obsługuje firma Data System?
Firma posiada w swojej bazie kilkanaście tysięcy pojazdów należących do około półtora tysiąca Klientów.
3. Jakie firmy obsługuje firma Data System?
Lista firm, które są Klientami Data System jest zawarta na stronie internetowej.
4. Czy Data System jest producentem oferowanych rozwiązań?
Firma Data System jest zarówno producentem jak i dystrybutorem oferowanych systemów, poczynając od lokalizatorów GPS montowanych w pojazdach, poprzez infrastrukturę serwerową zlokalizowaną w certyfikowanej serwerowni, kończąc na aplikacji mapowej dostępnej z poziomu dowolnej przeglądarki internetowej.
5. Gdzie Data System przechowuje dane archiwalne?
Wszystkie dane przechowywane są w certyfikowanej i bezpiecznej serwerowni firmy Beyond w Poznaniu. Serwerownia wyposażona jest w kilka źródeł zasilania oraz łącza internetowe od kilku różnych dostawców.
Oferta expand_more
1. Jakie urządzenie do lokalizowania pojazdów oferuje Data System?
Data System oferuje kilkanaście modeli lokalizatorów najnowszej generacji dopasowywanych do potrzeb różnych Klientów. Są to zarówno lokalizatory do samodzielnego montażu, a także zaawansowane rozwiązania wymagające specjalistycznego montażu, którego dokonują przeszkoleni pracownicy Data System lub współpracujących warsztatów partnerskich.
2. Czy Data System świadczy usługi lokalizowania pojazdów poza granicami kraju?
Data System świadczy usługi monitoringu i lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym w kraju oraz zagranicą. Klienci firmy Data System mają możliwość skorzystania z unikatowej oferty roamingowej nazywanej roamingiem dynamicznym. Oznacza to, że ponoszą opłatę roamingową tylko w przypadku, gdy w danym miesiącu pojazd wyjedzie poza granice Polski. Ponadto opłata jest zryczałtowana, niezależna od czasu przebywania poza granicami kraju, częstotliwości wyjazdów zagranicznych czy pokonanych dystansów.
3. Z jakim operatorami GSM współpracują lokalizatory Data System?
Oferowane lokalizatory mogą współpracować z dowolnymi operatorami. Jednak dedykowane usługi z jakich korzysta Data System uruchomione po stronie operatora (np. odseparowanie danych lokalizacyjnych od publicznego internetu), gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa przesyłanych danych powodują, że w tej chwili korzystamy wyłącznie z usług operatora sieci Orange.
4. Czy Data System oferuje funkcję powiadamiania SMS-em o alarmie?
Data System oferuje funkcje powiadamiania za pomocą SMS’a o określonych zdarzeniach, występujących w pojeździe np. zanik zasilania głównego czy przekroczenie prędkości przez pojazd. Wybierając tę opcje, Klient ponosi koszt związany z wysyłką SMS’a zgodnie ze stawką ujętą w cenniku. Możliwe jest wysyłanie bezpłatnych powiadomień do aplikacji mobilnej DS Locate.
5. Czy aplikacja DSlocate działa na urządzeniach mobilnych?
Data System posiada specjalną aplikację mobilną na tablety i smartfony o nazwie DS Locate. Aplikacja działa na systemach Android oraz iOS i można ją pobrać bezpłatnie ze sklepów AppStore oraz Google Play. Aplikacja mobilna oferuje dokładnie te same funkcjonalności i raporty, które dostępne są w aplikacji DS Locate dedykowanej dla komputerów stacjonarnych.
6. Czy Data System zapewnia szkolenia z funkcjonalności i obsługi aplikacji?
Wstępne szkolenie z funkcjonalności aplikacji przeprowadza opiekun handlowy, w terminie ustalonym pomiędzy Klientem, a handlowcem. Szkolenie jest organizowane jednak nie wcześniej niż po podpisaniu umowy i przeprowadzonych instalacjach na min. 10% pojazdów. W razie potrzeby prezentacja systemu odbywa się również przed podpisaniem umowy — na etapie testowym.
7. Czy można zakupić usługę lokalizacji pojazdów oferowaną przez Data System wykorzystując własne urządzenia lokalizacyjne, pochodzące od innego dostawcy?
Data System świadczy usługi jedynie na bazie sprzedawanych przez siebie lokalizatorów. Jeśli Klient ma urządzenia innego dostawcy, świadczenie usługi przez Data System jest niemożliwe.
8. Jakiego typu sondy paliwa oferuje Data System?
Obecnie używamy pojemnościowych sond paliwa. Są to sondy wyposażone we własne zasilane oraz korzystają z transmisji danych na podstawie technologii Bluetooth. Charakteryzują się dużą dokładnością pomiaru i stosunkowo niską awaryjnością. Sondy nie wymagają doprowadzenia żadnych przewodów, co skraca czas montażu, a także znacznie zmniejsza ryzyko sabotażu.
9. Czy Data System może przygotować rozwiązanie dedykowane dla indywidualnych potrzeb Klienta?
Data System oprócz sprzedaży gotowych rozwiązań może przygotować dedykowane rozwiązania, zgodnie z indywidualnymi potrzebami Klienta. Każda decyzja tego rodzaju podejmowana jest w centrali firmy Data System na podstawie analizy finansowej.
10. Czy Data System posiada certyfikaty na oferowane urządzenia?
Urządzenia posiadają certyfikaty wymagane przez prawo europejskie.
11. Czy można zastosować prywatne karty SIM do lokalizatorów Data System?
Karty SIM zawsze dostarcza Data System. Wszystkie karty SIM instalowane przez Data System w lokalizatorach mają włączoną usługę Prywatny APN, co powoduje, że dane nadawane z lokalizatorów są odseparowane od sieci Internet. To znacząco podnosi bezpieczeństwo transmisji danych i wyróżnia firmę Data System na tle innych dostawców tego typu usług.
12. Czy system ma możliwość współpracy z innym oprogramowaniem Klienta?
Data System do integracji z zewnętrznymi systemami informatycznymi oferuje dedykowane API, które umożliwia integrację systemu z rozwiązaniami informatycznymi Klienta. W ten sposób np. system kadrowy Klienta może otrzymywać na bieżąco informacje o dystansach pokonywanych przez określone pojazdy lub kierowców, a wewnętrzny CRM może weryfikować terminy i miejsca odwiedzin Klientów przez handlowców.
13. Z jakich map korzysta firma Data System?
Data System opiera się na dokładnych mapach polskiego dostawcy firmy eMapa, wyposażonych w szeroki zakres danych. Aktualizacje map są przeprowadzane minimum dwa razy w ciągu roku (częściej w przypadku pojawienia się bardzo ważnych dróg), eMapa oferuje dokładne odwzorowanie dróg w Polsce oraz informacje m.in. o nośności poszczególnych dróg, wysokości mostów nad drogami,wysokości tuneli, etc. Dzięki czemu nasza aplikacja DS Locate oferuje możliwość wyznaczania optymalnych dróg dla różnych typów pojazdów, z uwzględnieniem przeszkód takich jak: zbyt niski wiadukt, zbyt niska nośność wybranej drogi lub mostu. Dodatkowo Klient ma do dyspozycji podglądy mapowe Open Street Map oraz zdjęcia satelitarne. Ponadto w aplikacji jest również możliwość wskazania lokalizacji pojazdu na podglądzie mapowym Google Maps.
14. Kiedy nowy Klient otrzymuje login i hasło do aplikacji DSLocate?
W przypadku zakupu urządzeń przez stronę www, Klienci otrzymują dane do logowania po opłaceniu zamówienia, a w przypadku zamówień składanych w dni ustawowo wolne od pracy — w kolejny dzień roboczy następujący po dniu złożenia zamówienia. Klienci zawierający umowy abonamentowe otrzymują login i hasło po zawarciu umowy, ale przed pierwszym montażem lokalizatorów.
Umowy, gwarancje, płatność expand_more
1. Na jaki okres zawierana jest umowa z Data System?
Standardowo Data System zawiera umowy abonamentowe na okres 24, 36 lub 48 miesięcy. Im dłuższy okres umowy, tym lepsze warunki finansowe może otrzymać Klient w zakresie zakupu urządzeń i miesięcznych opłat.
2. Czy przy umowie podpisanej na więcej niż 10 pojazdów możliwe jest uzyskanie rabatu?
Data System dopuszcza negocjacje cenowe, na który wpływ ma długość trwania umowy oraz ilość aut, na którą zawierana jest umowa.
3. Czy w razie kasacji pojazdu, kradzieży lub innego zdarzenia, które spowoduje utratę pojazdu, Data System rozwiąże umowę terminową?
W takich przypadkach Data System podchodzi indywidualnie do każdego problemu. W sytuacji kradzieży auta wraz z wynajmowanym przez Klienta urządzeniem, będzie on zobowiązany do opłacenia wartości nadajnika ujętej w cenniku. W przypadku, kiedy Klient zakupił skradzione urządzenie bądź uległo ono zniszczeniu uniemożliwiając korzystanie z usługi, Klient musi dokonać zakupu nowego urządzenia. Klient, który dokonał zakupu urządzenia przez stronę internetową w sytuacji jego uszkodzenia bądź kradzieży musi ponownie dokonać zakupu urządzenia wraz z usługą.
4. Czy istnieje możliwość podłączenia lokalizatora we własnym zakresie bez utraty gwarancji i bez ponoszenia kosztów instalacji?
Data System dopuszcza taką możliwość w wyjątkowych sytuacjach. Klient może dokonać montaży ze własnym zakresie wyłącznie po uzyskaniu zgody ze strony Data System oraz po ukończeniu przez Klienta płatnego szkolenia z montażu lokalizatorów oferowanych przez Data System. Szkolenie odbywa się w siedzibie firmy i kończy się uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego nabyte uprawnienia.
5. Czy można zerwać umowę w przypadku niewywiązania się przez firmę Data System terminów realizacji montażu lub serwisu?
Do wskazania terminu montażu lub serwisu zobowiązany jest Klient w terminie 14 dni od dnia zawarcia Umowy lub zgłoszenia usterki. W przypadku urządzeń do samodzielnej instalacji, Klient po otrzymaniu urządzenia sam decyduje zarówno o terminie jego montażu jak i serwisu.
6. Czy po zakończeniu umowy najmu urządzenie przechodzi na własność Klienta?
W przypadku umowy najmu urządzenie nigdy nie przechodzi na własność Klienta. Urządzenie wciąż pozostaje własnością Data System i jest jedynie wynajmowane Klientowi. Po zakończonej umowie Klient zobowiązany jest do demontażu urządzenia w autoryzowanym warsztacie lub przez instalatora Data System i zwrotu wynajmowanego urządzenia. W przypadku urządzeń Samomontujących będących w najmie, Klient zobowiązany jest również do ich zdemontowania i zwrócenia do siedziby Data System.
7. Jaki jest okres gwarancji na lokalizatory oferowane przez Data System?
Urządzenia oferowane przez Data System podlegają 12 miesięcznej gwarancji z wyjątkiem baterii lub akumulatorów, na które udzielana jest 3 miesięczna gwarancja. Gwarancji nie podlegają uszkodzenia spowodowane działaniem Klienta.
8. Czy gwarancja obejmuje również usługę montażu?
Data System udziela 12-miesięcznej gwarancji na usługi montażu lokalizatorów.
9. Czy po zamontowaniu lokalizatora istnieje ryzyko utraty gwarancji producenta samochodu?
Lokalizatory Data System spełniają wymagane normy oraz posiadają odpowiednie certyfikaty, a więc ich montaż w pojeździe nie prowadzi do utraty gwarancji. Montaż lokalizatora można przyrównać do montażu radia w samochodzie. Żaden producent nie zabrania montażu radia, nie uzależnia także utraty gwarancji od jego założenia w serwisie lub poza nim.
10. Jaką gwarancję daje Data System na poufność przechowywanych danych?
Dane szyfrowane są według indywidualnego klucza. Przepływ informacji odbywa się za pośrednictwem odseparowanej od sieci Internet infrastruktury u operatora GSM (Prywatny APN). Po dostarczeniu danych do serwerów informacje te są zapisywane do zaszyfrowanych baz danych. Szyfrowane jest również połączenie z przeglądarką internetową. Bezpieczeństwo połączenia gwarantuje certyfikat Data System, który wyświetla się w momencie logowania do aplikacji. Największym ryzykiem jest utrata przez Klienta loginu i hasła do systemu. W takim przypadku osoba niepowołana może zalogować się na konto Klienta i otrzymać dostęp do wszystkich danych. Na utratę loginu i hasła najbardziej narażone są osoby używające automatycznego zapisywania haseł w przeglądarce. Należy więc unikać tego typu sposobów logowania z tego też względu system wymusza zmianę hasła do logowania co 3 miesiące.
11. Dlaczego faktura Data System jest płacona z miesięcznym wyprzedzeniem?
Usługi oferowane przez Data System, specyfiką niewiele różnią się od usług operatorów GSM za które również płatności dokonuje się z miesięcznym wyprzedzeniem.
12. Dlaczego na fakturze VAT ten sam pojazd został ujęty trzy razy?
Taka sytuacja pojawia się w dwóch przypadkach: kiedy Klient otrzyma pierwszą fakturę abonamentową dla danego urządzenia lub gdy jest to pierwsza faktura abonamentowa po zawarciu kontunacji umowy na dane urządzenie. Klient musi wówczas opłacić abonament za korzystanie z usług w poprzednim miesiącu, bieżącym i przyszłym w związku z faktem, że wcześniej opłaty za ten okres nie zostały uwzględnione.
13. W jaki sposób można uregulować zaległe płatności, aby jak najszybciej odzyskać dostęp do aplikacji mapowej?
Data System nie blokuje całkowicie dostępu do aplikacji w przypadku braku płatności przez Klienta. W takiej sytuacji dane odświeżane są raz na godzinę. Pełna funkcjonalność na koncie Klienta zostanie przywrócona, po zaksięgowaniu dokonanej płatności. Celem przyśpieszenia tego procesu, Klient może przesłać potwierdzenie dokonania wpłaty na adres: faktury@datasystem.pl jednak zgłoszenia tego typu obsługiwane są wyłącznie w dni robocze w godzinach pracy biura.
14. Czy można otrzymywać faktury elektroniczne za usługi Data System?
Data System umożliwia, a nawet rekomenduje wysyłanie faktur w wersji elektronicznej. Jeśli Klient chciałby otrzymywać e-faktury wystarczy powiadomić nas o tym mailowo na adres: faktury@dataystem.pl
15. Czy istnieje możliwość zmniejszenia abonamentu roamingowego poprzez wprowadzenie limitu transferu?
Data System nie oferuje takiej możliwości. Co więcej, jest to dość niebezpieczne i uciążliwe rozwiązanie dla Klienta. Istnieje ryzyko sytuacji, kiedy Klient będzie pilnie potrzebował informacji o bieżącym położeniu pojazdu, a ze względu na osiągniecie limitu auto przestanie nadawać dane. Oferujemy rozliczanie opłat roamingowych na bazie zryczałtowanych kwot, które doliczane są do faktury tylko w miesiącu, w którym pojazd wyjechał poza granice kraju. To innowacyjne rozwiązanie jest bardzo korzystne dla naszych Klientów.
Montaże, demontaże, serwisy expand_more
1. Na czym polega montaż lokalizatora?
Sposób montażu lokalizatora jest różny w zależności od modelu urządzenia. W tradycyjnych nadajnikach polega on na podpięciu do zasilania z instalacji pojazdu oraz do stacyjki, skąd są pobierane informacje o tym, czy silnik jest włączony. Lokalizator może być wyposażony w moduł czytnika danych z komputera pojazdu (tzw. CAN). W takim przypadku oprócz podłączenia do zasilania oraz do stacyjki lokalizator podpinany jest do szyny CAN, skąd pobiera szeroki zakres danych bezpośrednio z komputera pojazdu. W przypadku urządzeń do samodzielnego montażu podpina się je do klem akumulatora, pod złącze OBD lub do wejścia od zapalniczki.
2. Jak długo trwa montaż lokalizatora?
Montaż lokalizatora może trwać od 10 minut do 4 godzin. Czas montażu zależny jest odzakresu instalacji, rodzaju lokalizatora oraz typu pojazdu, w którym odbywa się montaż. W przypadku aut osobowych montaż może potrwać dłużej, ze względu na małą ilość miejsca do prawidłowego zainstalowania lokalizatora, zazwyczaj konieczne jest także zdemontowaniesporej ilości elementów w pojeździe. Czas montażu uzależniony jest również od wyboru przez Klienta akcesoriów dodatkowych, np. czujnika temperatury, sondy paliwa, przycisku autoryzacji,itd.
3. Jaki jest czas oczekiwania od momentu zawarcia umowy do montażu lokalizatora?
Przy zakupie lokalizatora do samodzielnego montażu, urządzenie można zainstalować bezpośrednio po otrzymaniu przesyłki z nadajnikiem. Jeśli natomiast klient nie ma możliwości podłączenia urządzenia samodzielnie lub zwyczajnie się tego obawia, może skorzystać z usług serwisów partnerskich wymienionych na stronie internetowej. W przypadku lokalizatorów wymagających specjalistycznego montażu Klient może zadecydować, czy chce, aby usługę montażu dokonał przeszkolony pracownik Data System we wskazanej przez siebie lokalizacji (konieczne jest wówczas poniesienie kosztów jego dojazdu) czy też woli skorzystać z wybranego przez siebie serwisu spośród warsztatów partnerskich dostępnych na terenie całego kraju. Lokalizatory montowane we wskazanych przez Klienta lokalizacjach są instalowane w okresie od 1 do 4 tygodni od momentu podpisania umowy. Warsztaty partnerskie realizują usługi zazwyczaj w okresie nie dłuższym niż 7-10 dni roboczych.
4. Czy montaż instalatorów może odbyć się w sobotę lub niedzielę?
Data System nie oferuje instalacji w niedzielę. Możliwe jest umówienie się na instalacje w sobotę, jednak czas oczekiwania na taki montaż może być znacznie dłuższy niż w przypadku montaży w dni powszednie oraz jest on dodatkowo płatny zgodnie z Cennikiem.
5. Czy można zainstalować lokalizator w warsztacie innym niż ten, który został wskazany przez Data System?
Klient sam decyduje z którego Warsztatu partnerskiego chce skorzystać. Jeśli jednak lokalizacja serwisu jest zbyt odległa, a Klient rekomenduje warsztat w innym miejscu, wówczas po weryfikacji i pozytywnej rekomendacji przez Dział instalacji, Data System może udzielić zgody na zamontowanie urządzenia w nieautoryzowanym serwisie. W przypadku jednak nieprawidłowo wykonanych czynności lub ewentualnych późniejszych problemów wynikających z nieprawidłowo wykonanej usługi, Data System nie ponosi odpowiedzialności, a ewentualne usterki będą usuwane na koszt Klienta.
6. Ile wynosi czas montażu sondy paliwa?
Montaż sondy paliwa trwa około 1,5 godziny, a jej skalibrowanie uzależnione jest od wielkości zbiornika i wynosi ok. 10 min na każde 100 litrów paliwa. Instalatorzy Data System posiadają specjalistyczne wyposażenie pozwalające na montaż i kalibrację sondy paliwa na miejscu.
7. Jak wygląda procedura umawiania się na montaż systemu GPS?
W przypadku wyboru instalacji systemu we wskazanej przez Klienta lokalizacji, miejsce oraz termin jej wykonania ustalany jest wspólnie z Klientem podczas rozmowy telefonicznej z pracownikiem firmy Data System. Kontakt z Klientem ze strony Data System zazwyczaj odbywa się kilka dni po podpisaniu umowy. W przypadku decyzji o zamontowaniu urządzenia w warsztacie partnerskim, po podpisaniu umowy do Klienta wysyłany jest lokalizator. Po jego otrzymaniu Klient kontaktuje się z wybranym i dogodnym dla siebie warsztatem partnerskim i sam umawia się na termin montażu lokalizatora.
8. Gdzie w pojeździe montowany jest lokalizator?
W przypadku urządzeń do samodzielnego montażu lokalizator podłącza się do klem akumulatora, wpina do złącza OBD lub do wejścia do zapalniczki. W przypadku lokalizatorów wymagających specjalistycznego montażu decyzję o miejscu montażu podejmuje instalator w momencie wykonywania usługi w konkretnym aucie. W samochodach osobowych zazwyczaj jest to miejsce za licznikami lub pod deską rozdzielczą, w pojazdach ciężarowych lokalizator zazwyczaj montuje się pod deską rozdzielczą lub w okolicy bezpieczników.
9. Jaki jest koszt demontażu lokalizatora?
Wszystkie ceny demontażu ujęte są w cenniku.
10. Jaki jest czas oczekiwania na serwis lokalizatora?
Czas oczekiwania na serwis jest zazwyczaj tożsamy z czasem oczekiwania na montaż i jest uzależniony od tego czy serwis ma się odbyć we wskazanej przez Klienta lokalizacji, czy Klient uda się do jednego z warsztatów partnerskich.
11. Jakie są koszty napraw serwisowych urządzeń Data System?
W przypadku napraw serwisowych po okresie gwarancji, która wynosi 12 miesięcy, lub w sytuacji gdy zostanie stwierdzony sabotaż (instalator podczas serwisu zweryfikuje, że osoba trzecia doprowadziła do uszkodzenia instalacji lokalizatora, samego lokalizatora lub komponentów zewnętrznych), wówczas kosztami za naprawę zostanie obciążony Klient. Na koszt serwisu składa się: koszt dojazdu instalatora do wskazanej przez Klienta lokalizacji, koszt pracy instalatora i koszt zużytych elementów lub materiałów. W przypadku udania się przez Klienta na naprawę serwisową do warsztatu partnerskiego, Klient nie ponosi kosztów dojazdu instalatora, jedynie koszt jego pracy i koszt zużytych elementów lub materiałów. W przypadku napraw serwisowych w okresie gwarancji, jeżeli Klient zdecyduje się na wykonanie naprawy serwisowej we wskazanej przez niego lokalizacji ponosi tylko koszt dojazdu instalatora. W przypadku udania się do warsztatu partnerskiego Klient nie ponosi żadnych kosztów wykonania naprawy serwisowej. Powyżej wymienione koszty są zawarte w cenniku.
Urządzenia, działanie systemu, awarie systemu expand_more
1. Czy lokalizatora można zagłuszyć?
Każdy lokalizator można zagłuszyć. Zagłuszeniu podlega zarówno GPS jak i sygnał GSM. Oba przypadki są wykrywalne poprzez oferowane przez Data System urządzenia, które informują o każdej takiej sytuacji.
2. Czy lokalizator można zastosować w innych urządzeniach niż samochód?
Lokalizatory oferowany przez Data System mają bardzo szeroki zakres napięcia zasilaniaco powoduje, że praktycznie bez żadnych dodatkowych przetwornic mogą być montowanew takich pojazdach jak: motocykle (instalacja 6 V), pojazdy osobowe, dostawcze,łodzie motorowe (instalacja 12 V), pojazdy ciężarowe (instalacja 24 V), wózki widłowe oraz naczepy.
3. Jaka jest dokładność mierzonych kilometrów za pomocą lokalizatorów?
System GPS, z racji swojej budowy, posiada dokładność pomiaru do około 10 metrów. Lokalizator odczytuje pozycje co sekundę i na jej bazie zlicza dystans przejechany przezpojazd. Dokładność zliczanego dystansu przez nasze lokalizatory waha się w granicach od 3% do 5%. W 90% przypadków jest to 3% lub mniej niż 3%. Na pogorszenie pomiaru dystansu ma wpływ droga o dużej ilości zakrętów, jazda w mieście, a także jazda z bardzo małą prędkością np. od 10 do 30 km/h. Istotny jest również fakt, że dystans z systemu Gps nie jest liczony w czasie, kiedy poruszamy się w miejscach, w których nie ma dostępu do satelit systemu GPS, czyli np. w tunelach czy napromie. Brak zliczania dystansu w tym czasie może mieć wpływy na dokładność pomiarucałej trasy, pomimo że w pozostałym czasie auto miało dobry sygnał GPS i dokładniezliczało dystans.
4. Czy jest różnica między kilometrami liczonymi przez urządzenie GPS a CAN?
Zliczanie dystansu z urządzeń GPS obarczone jest pewnym błędem wynikającym z samejtechnologii GPS, jednak jest pomiarem niezależnym, tzn. kierowca ma bardzo maływpływ na jego naliczanie. Inaczej w przypadku dystansu liczonego z CANa. Dystans jestwówczas pobierany wprost z komputera pojazdu i jest on zgodny w aplikacji mapowejoraz w raportach z tym co widzi kierowca na liczniku. Jednak, jeśli kierowca w jakiśsposób spróbuje ingerować w dane z komputera w pojeździe np. zmieniając wskazania licznika samochodu, to nasz system niestety odczyta nowe wartości i prześle je do aplikacji mapowej i raportów. Nie jest to więc pomiar niezależny.
5. Czy alarmy samochodowe wyposażone w czujniki ultradźwiękowe mogą wzbudzać się od lokalizatora?
W przypadku alarmów nie firmowych, wyposażonych w czujnik ultradźwiękowy, częstomoże dochodzić do sytuacji wzbudzania się alarmu na postoju pojazdu w chwili, kiedy lokalizator nadaje dane. Wpływ na to ma słaba jakość systemu alarmowego. W takim przypadku Klient zostaje poproszony o wyrażenie zgody na wyłączenie czujników ultradźwiękowych. Czynność tą wykonuje instalator Data System w efekcie czego alarm dalej strzeże pojazd, reagując bez wcześniejszego rozbrojenia na otwarcie drzwi, maski czy bagażnika. Wyłączenie czujników ultradźwiękowych powoduje jedynie brak reakcji na rozbicie szyby pojazdu.
6. Czy po podłączeniu lokalizatora do komputera w pojeździe będą otrzymywać dokładne wartości spalanego paliwa?
Nasze lokalizatory pobierają dane z komputera w pojeździe (tzw. CAN) z wielu różnych pojazdów, zarówno osobowych, jak i ciężarowych. W pobierane dane nie ingerujemy, czylisą one dokładnie takie same jak w momencie pobrania, następnie zostają przekazanedo aplikacji i wyświetlone w raportach. Jakość informacji zależy wyłącznie od jakości pomiarów dokonywanych przez komputer w pojeździe. Jeżeli auto „przekłamuje”, np. w zakresie danych paliwowych, takie też dane zostaną wyświetlone w aplikacji. Warto wcześniej sprawdzić czy komputer pojazdu przekazuje prawidłowe dane obserwując informacje jakie wyświetla na desce rozdzielczej pojazdu, np. czy zgadza się średnie spalanie, dystans pozostały do tankowania, itd.
7. Jaka jest dokładność lokalizacji pojazdu mierzona za pomocą lokalizatorów GPS?
Dokładność pozycji wynosi +/- 10 metrów. Wynika ona z możliwości i budowy systemuGPS. Dokładność pomiaru jest też uzależniona od ilości satelit i aktualnej siły sygnału.
8. Jakie parametry pracy są dostępne po podpięciu urządzenia do komputera pojazdu (CAN)?
Z komputera pojazdu można odczytać łącznie około 50 parametrów. Nigdy nie zdarza sięjednak, aby jakiś pojazd wystawiał wszystkie dane jednocześnie. Najczęściej są to danena temat poziomu paliwa, całkowitego zużycia paliwa, przebiegu, prędkości. W pojazdachciężarowych dodatkowo przesyłane są informacje o czasie pracy kierowcy, numerze karty kierowcy włożonej do tachografu, itp.
9. Po jakim okresie od zamontowania urządzenia Klient ma podgląd na lokalizowane pojazdy?
Klient ma podgląd na lokalizowany pojazd od razu po montażu. Dzień montażu uznaje się za dzień rozpoczęcia świadczenia usługi. Z tego też względu od dnia montażu naliczany jest abonament, z wyjątkiem sytuacji, kiedy Data System bezskutecznie próbuje umówić termin montażu z Klientem lub Klient dysponując już urządzeniem nie wykona usługi montażu w przeciągu 30 dni od dnia podpisania umowy. W takich sytuacjach abonament zostaje uruchomiony automatycznie pomimo niezamontowanego urządzenia.
10. Jaka jest częstotliwość odświeżania pozycji pojazdu w kraju i za granicą?
Pozycja lokalizatora odświeżana jest według kilku algorytmów. Częstotliwość odświeżaniazależy także od tego czy pojazd porusza się w kraju, czy za granicą. Auto poruszającesię na terenie kraju przesyła pozycje co minutę w czasie jazdy oraz co 5 minut na postoju. Ponadto w czasie jazdy pojazd przesyła swoją pozycję za każdym razem, kiedy pokonujezakręt (o krzywiźnie większej niż 22 stopnie) natomiast za granicą auto przesyła swoja pozycję co 5 minut w czasie jazdy i co 20 minut na postoju. Podobnie jak w kraju, tak również zagranicą pojazd przesyła pozycję w przypadku pokonywania zakrętów o krzywiźnie większej niż 22 stopnie.
11. Za jaki okres generowane są raporty?
Raporty generowane są za okres do 3 miesięcy wstecz.
12. Jak długo przechowywane jest archiwum z lokalizatora GPS?
Klient ma możliwość wygenerowania archiwum do 3 miesięcy wstecz. Dostępna jest również bezterminowa historia tras od momentu montażu urządzenia na danym pojeździe.
13. Dlaczego wszystkie pojazdy mają w statusie „brak zasięgu”?
Brak zasięgu oznacza, że urządzenie przestało nadawać z powodu braku sygnału sieci GSM lub zagłuszania sygnału GSM. Jeśli status utrzymuje się dłużej Klient powinien wysłać zgłoszenie do działu technicznego na adres mailowy: pomoc.techniczna@datasystem.pl lub skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta pod numerem telefonu: 61 62 63 000.
14. Dlaczego dostęp do archiwum i raportów został ograniczony, a pozycja aut odświeża się raz na godzinę?
Taka sytuacja jest spowodowana brakiem płatności za usługi na rzecz firmy Data System. Po upływie terminu płatności w aplikacji mapowej pojawia się komunikat z informacją, żeminął termin płatności i należy jak najszybciej opłacić fakturę na rzecz Data System. W przypadku braku wpłaty po 7 dniach od upływu terminu płatności pojawia się nowykomunikat, informujący o ograniczeniu dostępu do aplikacji. Ograniczenie polega naodświeżaniu pozycji aut raz na godzinę, wyłączeniu dostępu do archiwów oraz raportów. Celem odblokowania dostępu do aplikacji należy przesłać potwierdzenie zapłaty na adres: faktury@datasystem.pl.
15. Czy opiekun handlowy może Klientowi podać lub ustanowić nowe hasło dostępu do aplikacji internetowej?
W przypadku, kiedy Klient pamięta login do konta wówczas może sam zmienić hasło poprzez jego przypomnienie w panelu logowania do aplikacji. Link do zmiany hasła zostanie wysłany na adres-mail, który został wcześniej przypisany do konta. Jeśli natomiast Klient nie pamięta zarówno hasła jak i loginu konieczne jest wysłanie prośby o odzyskanie danych do logowania lub udostępnienie nowego hasła do działu technicznego na adres: pomoc.techniczna@datasystem.pl lub skontaktowanie się z Biurem Obsługi Klienta pod numerem telefonu: 61 62 63 000.
ul. abpa A. Baraniaka 88 B
61-131 Poznań | Polska
+ 48 61 62 63 000
biuro@datasystem.pl
Regulamin usługi DSLocate
- Regulamin sklepu datasystem.pl i polityka prywatności dla:
- przedsiębiorców
- osób prywatnych