Monitoring pojazdów i systemy zarządzania flotą zyskują na popularności. Jak zmienił się rynek tego typu usług w ciągu ostatnich lat?
Jeszcze nie tak dawno kluczowym produktem był monitoring pojazdów. Klienci chcieli przede wszystkim wiedzieć, gdzie w danej chwili znajdują się należące do nich samochody. Obecnie zainteresowani są usługami o znacznie szerszym zakresie, pozwalającymi na sprawne zarządzanie flotą, optymalizację czasu pracy i kosztów. Do tych właśnie wymagań dostosowujemy naszą ofertę. Mamy rozbudowane rozwiązania pozwalające śledzić położenie pojazdów, kontrolować wydatki na paliwo, naprawy czy okresowe przeglądy, optymalizować trasy przejazdów, a nawet na bieżąco monitorować temperaturę przewożonych towarów. Do tego dochodzą funkcje zapewniające weryfikację zachowań użytkowników aut, od stylu jazdy poczynając, na realizowaniu powierzonych im zadań kończąc.
Które z funkcji cieszą się największym zainteresowaniem?
Sporo pytań od naszych klientów dotyczy systemu pozwalającego kontrolować poziom zużycia paliwa i zapobiegającego nadużyciom. Raportuje on tankowania pojazdów ze wskazaniem miejsca, dokładnej godziny oraz ilości paliwa, które znalazło się w baku. Wszelkie anomalie w pracy pojazdu (np. ubytek paliwa) są automatycznie wykrywane i raportowane. System oferuje kilka sposobów pozyskiwania danych na temat paliwa w pojeździe. Pierwszy z nich oparty jest o sondę umieszczaną w baku lub bakach, połączoną z nadajnikiem znajdującym się w samochodzie. Drugi wykorzystuje dane pobierane ze standardowego pływaka umieszczonego w baku pojazdu, trzeci oparty jest o informacje z komputera pojazdu, a czwarty o autoryzację dostępu do wlewu paliwa (wykrywa wszystkie otwarcia korka). Korzyści z zastosowania takiego rozwiązania są wymierne. Z naszych wyliczeń wynika, że w przypadku floty 10 aut ciężarowych z miesięcznym przebiegiem rzędu 12 tys. km i średnim zużyciem paliwa na poziomie 30 l/100 km, można zaoszczędzić nawet 70 tys. zł rocznie!
Monitorowanie poziomu paliwa to kwestia techniczna, związana bezpośrednio z pojazdem. A jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące zarządzania zespołem kierowców?
Niezwykle przydatny – szczególnie w związku z niedawno znowelizowanymi przepisami – jest system rozdziału jazd prywatnych i służbowych. Zlicza on liczbę kilometrów pokonanych w ramach pełnionych obowiązków oraz tych, które pracownik przejechał prywatnie, dzięki czemu unika się problemów z rozliczeniami dla urzędu skarbowego. Nasi klienci zawracają też uwagę na możliwość autoryzacji kierowcy, czyli sprawdzenie tego, kto i kiedy uruchamia dany samochód.
Jakie najciekawsze projekty zrealizowała bądź realizuje Data System Group?
Jeden z naszych klientów wykupił u nas usługę monitorowania wózków widłowych poruszających się w dużych magazynach. W tym przypadku mniej ważne było lokalizowanie pojazdów, a za priorytet uznano wykrywanie zderzeń wózków z innymi wózkami lub regałami magazynowymi, odczytywanie ID kierowcy oraz monitorowanie naładowania akumulatorów. Jesteśmy też jedyną firmą w Polsce, która monitoruje tabory kolejowe. System lokalizacji, który funkcjonuje w Przewozach Regionalnych umożliwia śledzenie aktualnego położenia pociągu i jego prędkości. Na podstawie danych otrzymywanych z urządzeń GPS potrafimy określić m.in. czas przyjazdu składu lub to, czy lokomotywa ma opuszczony pantograf. System monitoringu zasila dodatkowo inne systemy Przewozów Regionalnych, dzięki czemu możliwe jest określenie w trybie on-line zgodnego z harmonogramem poruszania się jednostek lub wskazanie ewentualnych rozbieżności pomiędzy planowanym położeniem pociągu danej relacji, a jego faktyczną lokalizacją. Osoby odpowiedzialne za tego typu weryfikację mają rzeczywisty podgląd na sytuację przez całą dobę. Oferujemy też możliwość monitorowania łodzi i motorówek, co z jednej strony – dzięki autoryzacji osoby uruchamiającej je – pozwala na zabezpieczenie przed kradzieżą, a z drugiej – w związku z bieżącą lokalizacją – na odnalezienie pojazdu w sytuacji, gdy padnie łupem złodziei.
Wspomniała Pani o Przewozach Regionalnych jako jednym z Waszych klientów. Zapewne w przypadku tak dużych graczy wymagania w stosunku do Data System Group są spore?
Tak. Naszymi klientami, poza Przewozami Regionalnymi, są m.in. Polo Market, Neonet, Rossmann, Bridgestone, Gothaer czy TVP. Oczekują oni głownie integracji naszej usługi z własnymi, wewnętrznymi systemami, które np. zasilają dział kadrowy przekazując informacje o obecności danych osób w pracy, w tym o czasie spędzanym za kierownicą. Oczekują też danych wykorzystywanych przez działy rozliczeń, a dotyczących liczby kilometrów przejechanych przez określone pojazdy dla wykonania konkretnych zleceń. W ten sposób można w szybki sposób skalkulować koszty transportu towaru, koszty wykonania zlecenia, itp. Jeśli chodzi o informacje dla działu handlowego, to spodziewają się danych o stopniu wykonywania zleconych zadań przez handlowców, np. liczby odbytych spotkań, czasu poświęconego na każde ze spotkań, rozłożenia geograficznego odwiedzanych klientów czy dystansu przebytego podczas dojazdu do klientów i czasu na to przeznaczonego. W przypadku dyspozytorów ważne są z kolei informacje na temat lokalizacji całej floty. Nasze rozwiązania dostarczają wszystkich tych danych.
Pojawiają się głosy, że usługi Waszej firmy nie należą do najtańszych…
Jesteśmy producentem urządzeń i oprogramowania przeznaczonego do zarządzania flotą. Bierzemy za nie pełną odpowiedzialność, poczynając od kwestii gwarancyjnych, na wsparciu informatycznym kończąc. Doskonale znamy oferowane produkty, bo są nasze. Klienci mają więc pewność otrzymania pomocy w każdej sytuacji, czego wiele firm dostarczających tanie usługi nie jest w stanie zagwarantować. Wielokrotnie spotykaliśmy się z sytuacjami, gdy podmioty działające na rynku przez krótki czas kończyły działalność, zostawiając swoich klientów na lodzie. W naszym przypadku nic takiego nigdy nie miało miejsca. Niezwykle ważna jest też kwestia właściwego przechowywania danych, aby nikt niepowołany nie miał do nich dostępu. Jeśli więc mówimy o wyższych cenach, to warto zastanowić się, co za nimi idzie.
Czy planujecie wprowadzenie nowych produktów?
Obecnie rozwijamy naszą autorską aplikację mapowo/raportową, rozszerzając ją o nowe funkcjonalności, zgodnie z potrzebami klientów. Skupiamy się na rozbudowie systemu raportowania. Powstają także kolejne funkcjonalności w zakresie wykreślania tras oraz ich optymalizacji.
W jakim kierunku pójdzie rozwój usług logistycznych opartych na nowoczesnej technologii telematycznej?
Wydaje się, że w przyszłości rozwiną się usługi pozwalające zarządcy floty na komunikowanie się z kierowcami – czy to za pomocą prostych komunikatów tekstowych, czy też głosowo. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne mogą okazać się układy monitorowania zmęczenia kierowców i ostrzegania ich spadku koncentracji. Będą one zintegrowane z systemem zarządzania flotą, stanowiąc jego kolejny element.
Dziękuję za rozmowę