Dane takie rejestrowane są za pomocą tachografów montowanych również w pojazdach ciężarowych. Jakie są urządzenia IV generacji i co ułatwiają?
Historia zmian modeli urządzeń w pojazdach
Pierwsze modernizacje systemów urządzeń wykonano w 2006 roku. W tym czasie ujednolicono cechy modeli dla całej Unii Europejskiej. Takie urządzenia nazywane są tachografami I generacji. Ostatnie, czyli istotne obecnie dla właścicieli firm transportowych zmiany wchodzą w życie w czerwcu 2019 roku. Nowe tachografy utrudniają fałszerstwa czasu pracy, ale również poprawiają bezpieczeństwo kierowców, stąd nazywane są często ‘inteligentnymi’.
Zmiany, jakie wprowadza IV generacja
Sam tachograf dopasowuje się do wymagań zdalnych odczytów swoich zapisów. Za pomocą bezprzewodowych urządzeń, jednostki kontrolujące ruch drogowy mogą sprawdzić poprawność zapisów wykonywanych przez tachograf. To znacząco upraszcza kontrole na ruchliwych odcinkach dróg. Do tej pory takie opcje zdalnego odczytu miały systemy monitoringu GPS montowane przez firmy transportowe. Były to jednak działania na potrzeby wewnętrzne. Drugim nowym, ważnym zbiorem informacji, jakie może pokazywać tachograf to dane udostępnione z pomiarów w systemie ITS. W tym wypadku kierowca informowany jest o obciążeniu na każdą oś oraz o parametrach ustawień pojazdu. Dowiedz się więcej na temat naszego autorskiego produktu DS Tacho .
Zapis punktowy zamiast ciągłego
Tachografy zmieniają również sposób zapisu. Co trzy godziny wykonują zapis położenia auta w formie punktów. Pozwala to na szybkie porównanie realnych pomiarów, czyli czy pojazd mógł rzeczywiście przejechać taki dystans. Pomocny może być monitoring GPS dla jeszcze dokładniejszych pomiarów (czytaj więcej na temat wydajnego zarządzania flotą samochodów ciężarowych). Taki zapis zapobiega używaniu kart innych kierowców podczas jazdy. Zmiany wpływają na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ wymuszają na kierowcy przestrzeganie w szczególności czasu pracy. Szykowane są już następne generacje tachografów dostosowane do łatwego rozliczania czasu pracy według stawek stosowanych na obszarze różnych państw.