Co to jest system e-TOLL?
E-TOLL
to nowy, obowiązkowy system opłat za przejazd drogami płatnymi w
Polsce, który zastąpił dotychczasowy Viatoll. Wprowadzenie nowego
systemu umożliwiło rezygnację ze standardowych bramek, gdzie
kierowca musiał kupować bilet autostradowy. W e-TOLL stosuje się
zewnętrzny system geolokalizacyjny, działający na zasadzie
bezprzewodowej transmisji danych. Nie trzeba marnować czasu na
bramkach, można korzystać ze zbiorczych faktur za przejazdy różnymi
drogami. A do tego nowoczesny, zewnętrzny system geolokalizacyjny ma
szereg dodatkowych zalet, które doceni każda firma, wykorzystująca
flotę samochodową. W poniższym tekście wyjaśnimy, czym są
urządzenia OBU i ZSL, przeznaczone do obsługi systemu E-TOLL.
Od
1 grudnia 2021 roku system e-TOLL zastąpił dotychczasowy system
poboru opłat ViaTOLL.
Co
się zmieniło dla firm, które korzystają z aut służbowych albo
flot samochodowych?
Auta
firmowe nie muszą już czekać przy bramkach, aby kierowca mógł
kupić bilet autostradowy. Samochody, wyposażone w zewnętrzny
system lokalizacyjny, mogą poruszać się po płatnych odcinkach
dróg krajowych i ekspresowych oraz odcinkach autostrad,
zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad. Opłaty za przejazd pojazdów pobierane są
automatycznie.
Firmy,
posiadające auta firmowe, mogą dzięki temu oszczędzać czas, a
dodatkowo także pieniądze. Nowoczesne systemy rozliczające
e-TOLL, przetwarzające dane geolokalizacyjne, mogą także
wystawiać faktury zbiorcze za przejazdy kilku albo kilkuset aut. To
zdecydowanie usprawnia proces rozliczeń i obniża koszt korzystania
z biur rachunkowych. Trzeba pamiętać, aby stosować certyfikowane
urządzenia, zgodne z wymaganiami systemu e-TOLL.
Ostatnia
rzecz – niezwykle ważna dla osób zarządzających flotą
samochodową. Nowoczesny, certyfikowany, zewnętrzny system
geolokalizacyjny, ma szereg dodatkowych funkcji, pozwalających na
stałą kontrolę nad flotą i sprawne zarządzanie nią. Podstawowe
funkcje to śledzenie pojazdów i ich tras (stały nadzór nad
pracownikami, odnalezienie pojazdu w razie kradzieży w ciągu kilku
minut), sprawdzanie realizacji zadań (czas dostaw), oszczędności
paliwa (wybór optymalnych tras, unikanie korków, sprawdzanie, czy
kierowca porusza się zgodnie z zaleceniami), a także dodatkowe
funkcje. Dzięki sprzężeniu lokalizatora z systemem OBD2 samochodu
możliwe jest kontrolowanie informacji o awariach, czy też
wskazaniach systemów pokładowych, dotyczących np. właściwego
ciśnienia w oponach (co też ma wpływ na zużycie paliwa). Można
także kontrolować karty paliwowe, blokować je w razie
podejrzanych transakcji, rozliczać koszty dodatkowe (myjnie) itd.
Do
obsługi e-TOLL można wykorzystywać:
Darmową
aplikację, do pobrania ze sklepu Google Play – to rozwiązanie
dobre dla osób prywatnych, które potrzebują kupić bilet
autostradowy bez konieczności stania przy bramkach.
Urządzenie
ZSL, zamontowane na stałe do pojazdu (podłączone do
instalacji zasilania auta) i przypisane do konkretnego auta. Takie
urządzenie, połączone z lokalizatorem pozwala na rozliczanie
korzystania z e-TOLL, jak również na korzystanie z szeregu
dodatkowych funkcji, pozwalających na stały nadzór nad flotą i
zarządzanie nią. To idealne rozwiązanie dla firm, których auta
jeżdżą po płatnych drogach. Opłaca się je montować w
przedsiębiorstwach, które mają floty samochodowe, liczące
kilkaset aut, jak i w małej firmie, która ma jedno lub kilka aut
firmowych (przedstawicieli handlowych/medycznych/naukowych,
dostawców/van sellerów, merchandiserów itd.).
Urządzenie
OBU – urządzenie, zapewniające takie same funkcje, jak
urządzenie ZSL. Różnica polega na tym, że urządzenie OBU nie
jest podłączone na stałe do zasilania auta i nie jest na stałe
przypisane do danego auta. Urządzenie OBU jest zasilane najczęściej
z gniazdka zapalniczki samochodowej. Można je przenosić pomiędzy
pojazdami firmowymi, aby móc wykorzystać dane geolokalizacyjne do
zarządzania pracą kierowcy i pojazdu. Jednak, aby móc korzystać
z rozliczeń e-TOLL, po każdym przeniesieniu urządzenia do innego
auta, należy wpisać dane pojazdu do systemu.
Urządzenie
OBU to dobre rozwiązanie dla małej firmy, która sporadycznie
wykorzystuje auta do jazdy na dalszych trasach, po drogach krajowych,
ekspresowych i autostradach. To auto, które wyjeżdża w trasę,
może być wtedy wpisane do e-TOLL (online) i zaopatrzone w
urządzenie OBU.
Kto musi korzystać z systemu e-TOLL?
System
poboru opłat e-TOLL jest obowiązkowy dla:
Samochodów
o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
Zespołów
pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
Busów
i autobusów, mających powyżej 9 miejsc dla pasażerów.
Jednak
w urządzenie ZSL i urządzenie OBU można także wyposażyć firmowe
auto osobowe lub mniejszy samochód dostawczy, aby móc uprościć
korzystanie z przejazdów płatnymi odcinkami dróg (korzystanie z
wirtualnych bramek, zamiast czekania na bramkach standardowych) i
korzystać z wygodnego zarządzania pojazdami i pracownikami.
Urządzenie OBU dla e-TOLL – czym jest?
Urządzenie
OBU (On Board Unit) to lokalizator GPS, wpinany do gniazdka
zapalniczki auta. To urządzenie przenośne, które nie jest
przypisane na stałe do jednego auta. Niektóre urządzenia OBU
podłącza się do gniazdka OBDII.
Urządzenia
można przenosić pomiędzy autami, ale aby móc skorzystać z
e-TOLL, należy je przypisać do kolejnego pojazdu, w systemie
online.
Urządzenie
OBU pozwala na korzystanie ze wszystkich funkcji oferowanych przez
dostawcę usług, wykorzystującego dane geolokalizacyjne.
Są
jednak wady. Tego urządzenia pokładowego nie można wykorzystywać
do zabezpieczenia auta przed kradzieżą. Dlaczego? Złodziej
zdemontuje urządzenie i pozbędzie się go, odłączając je od
gniazda zapalniczki albo złącza OBD2.
Urządzenie ZSL dla e-TOLL – czym jest?
Urządzenie
ZSL to mały lokalizator
GPS, montowany w ukrytym miejscu (np. pod deską
rozdzielczą, ale tak, aby zapewnić sygnał dla GPS, można
zastosować dodatkową antenę) i zasilany z pokładowej instalacji
elektrycznej (dodatkowe przewody), a czasami także z własnej
baterii (na wypadek odłączenia zasilania przez złodzieja).
Można
go połączyć z tachografem i pokładowym systemem OBD2, aby móc
korzystać z pełni rozwiązań, oferowanych przez dostawcę usług
dla zarządzania flotą.
Umożliwia
rozliczanie e-TOLL w aucie, do którego jest przypisany;
Chroni
przed kradzieżą;
Zapewnia
wszystkie usługi do zarządzania flotą, jakie są oferowane przez
dostawcę systemu.
Dlaczego powinno się zdecydować na urządzenie
do obsługi e-TOLL?
Takie
rozwiązanie ma szereg zalet.
Łatwe
(automatyczne) rozliczanie w systemie e-TOLL;
Duże
oszczędności czasu;
Ułatwienie
pracy kierowcom i innym mobilnym pracownikom firmy;
Dane
geolokalizacyjne, przesyłane na bieżąco, pozwalają (dzięki
specjalnej aplikacji) na sprawne zarządzanie flotą i pracownikami;
Ochrona
antykradzieżowa pojazdu w przypadku urządzenia ZSL.
Poznaj urządzenia e-TOLL od Data System
Jednym
z najbardziej cenionych dostawców urządzeń do zarządzania flotą
i rozliczania e-TOLL (w oparciu o dane geolokalizacyjne), jest firma
Data System. Wieloletnie doświadczenie pozwoliło przygotować cały
szereg urządzeń, umożliwiających automatyczne pobieranie opłat z
e-TOLL, zarządzanie flotą i ochronę pojazdów przed kradzieżą.
Na
uwagę zasługuje to, że wszystkie urządzenia z oferty Data System
posiadają certyfikację Krajowej Administracji Skarbowej. Opłaty za
korzystanie z nich są bardzo niskie.
W
ofercie Data System znajdują się między innymi:
Lokalizator
DS ZAP typu OBU, wpinany do gniazda zapalniczki
samochodowej, bez konieczności przeprowadzania instalacji. Jest
gotowy do użycia od razu po montażu (po podłączeniu). Abonament
za korzystanie z funkcji potrzebnych do zarządzania flotą wynosi
zaledwie 16,5 zł.
Lokalizator
GPS DS/1STEL typu ZSL, podłączany do samochodowej
instalacji elektrycznej 12V (w autach osobowych) lub 24V (w autach
ciężarowych). Po zakupie urządzenia można korzystać gratis z
funkcji monitoringu pojazdów.
Lokalizator
DS OBD, podłączany do gniazda OBD2.
Lokalizator
DS AKU, montowany poza kabiną auta, podłączany do
instalacji elektrycznej pojazdu 12 lub 24V.
Montaż urządzenia e-TOLL od Data System
W
zależności od rodzaju urządzenia, należy je podłączyć do
instalacji elektrycznej (co może zrobić każdy mechanik
samochodowy), albo do gniazdka zapalniczki lub gniazda OBD2.
W
przypadku zakupu urządzenia, podłączanego do instalacji
elektrycznej, warto umieścić je tak, aby było z jednej strony
niewidoczne i dobrze ukryte (aby złodziej nie mógł go odłączyć),
a równocześnie, aby zapewnić mu sygnał GPS (dobrym miejscem jest
montaż pod deską rozdzielczą, w okolicach przedniej szyby).
Aplikacja DSL Locate
Po
zakupie jakiegokolwiek urządzenia w firmie Data System, klient
otrzymuje także dostęp do aplikacji DSL Locate. Można ją ściągnąć
ze sklepu Google Play i zainstalować na smartfonie albo tablecie (a
także na laptopie). Aplikacja ma szereg funkcji, które umożliwiają
zarządzanie flotą pojazdów przez menedżera floty.
Jakie
to funkcje?
Lista
pojazdów we flocie, z możliwością nadawania im swoich nazw;
Dane
o prędkości i położeniu każdego auta;
Statystyki
dzienne każdego auta;
Informacje
o poborze opłaty z e-TOLL dla każdego auta, po przejechaniu każdej
wirtualnej bramki;
Aktualny
stan paliwa i prędkość;
Czas
pracy kierowcy – dane z tachografu;
Dane
z czujników auta;
Archiwum
tras;
Alarmy;
Wysyłanie
danych do systemu SENT, dla aut przewożących paliwo, alkohol czy
tytoń;
Przygotowanie
raportów, analiz i zestawień.
W
przypadku zakupu urządzenia e-TOLL, oferujemy uproszczoną wersję
aplikacji - m.in. bez pomiaru aktualnego stanu paliwa oraz czytania
danych z tachografu. Obie funkcje oraz dużo większa liczba
raportów, są dostępne w przypadku podpisania umowy z DataSystem i
miesięcznej płatności abonamentowej.
Podsumowanie
Nowoczesny,
zewnętrzny system lokalizujący, wykorzystujący urządzenie ZSL lub
urządzenie OBU, znacząco ułatwia korzystanie z płatnych dróg
e-TOLL i zarządzanie flotą. Zwiększa także bezpieczeństwo
kierowców, pojazdów i przewożonych towarów. Warto zwrócić uwagę
na doświadczenie dostawcy lokalizatora GPS i posiadane certyfikacje
dla urządzeń. A także na funkcje, jakie zapewnia aplikacja do
geolokalizacji pojazdów.