Co to jest system e-TOLL?
E-TOLL to nowy, obowiązkowy system opłat za przejazd drogami płatnymi w Polsce, który zastąpił dotychczasowy Viatoll. Wprowadzenie nowego systemu umożliwiło rezygnację ze standardowych bramek, gdzie kierowca musiał kupować bilet autostradowy. W e-TOLL stosuje się zewnętrzny system geolokalizacyjny, działający na zasadzie bezprzewodowej transmisji danych. Nie trzeba marnować czasu na bramkach, można korzystać ze zbiorczych faktur za przejazdy różnymi drogami. A do tego nowoczesny, zewnętrzny system geolokalizacyjny ma szereg dodatkowych zalet, które doceni każda firma, wykorzystująca flotę samochodową. W poniższym tekście wyjaśnimy, czym są urządzenia OBU i ZSL, przeznaczone do obsługi systemu E-TOLL.
Od 1 grudnia 2021 roku system e-TOLL zastąpił dotychczasowy system poboru opłat ViaTOLL.
Co się zmieniło dla firm, które korzystają z aut służbowych albo flot
- Auta firmowe nie muszą już czekać przy bramkach, aby kierowca mógł kupić bilet autostradowy. Samochody, wyposażone w zewnętrzny system lokalizacyjny, mogą poruszać się po płatnych odcinkach dróg krajowych i ekspresowych oraz odcinkach autostrad, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Opłaty za przejazd pojazdów pobierane są
- Firmy, posiadające auta firmowe, mogą dzięki temu oszczędzać czas, a dodatkowo także pieniądze. Nowoczesne systemy rozliczające e-TOLL, przetwarzające dane geolokalizacyjne, mogą także wystawiać faktury zbiorcze za przejazdy kilku albo kilkuset aut. To zdecydowanie usprawnia proces rozliczeń i obniża koszt korzystania z biur rachunkowych. Trzeba pamiętać, aby stosować certyfikowane urządzenia, zgodne z wymaganiami systemu e-
- Ostatnia rzecz – niezwykle ważna dla osób zarządzających flotą samochodową. Nowoczesny, certyfikowany, zewnętrzny system geolokalizacyjny, ma szereg dodatkowych funkcji, pozwalających na stałą kontrolę nad flotą i sprawne zarządzanie nią. Podstawowe funkcje to śledzenie pojazdów i ich tras (stały nadzór nad pracownikami, odnalezienie pojazdu w razie kradzieży w ciągu kilku minut), sprawdzanie realizacji zadań (czas dostaw), oszczędności paliwa (wybór optymalnych tras, unikanie korków, sprawdzanie, czy kierowca porusza się zgodnie z zaleceniami), a także dodatkowe funkcje. Dzięki sprzężeniu lokalizatora z systemem OBD2 samochodu możliwe jest kontrolowanie informacji o awariach, czy też wskazaniach systemów pokładowych, dotyczących np. właściwego ciśnienia w oponach (co też ma wpływ na zużycie paliwa). Można także kontrolować karty paliwowe, blokować je w razie podejrzanych transakcji, rozliczać koszty dodatkowe (myjnie) itd.
- Darmową aplikację, do pobrania ze sklepu Google Play – to rozwiązanie dobre dla osób prywatnych, które potrzebują kupić bilet autostradowy bez konieczności stania przy
- Urządzenie ZSL, zamontowane na stałe do pojazdu (podłączone do instalacji zasilania auta) i przypisane do konkretnego auta. Takie urządzenie, połączone z lokalizatorem pozwala na rozliczanie korzystania z e-TOLL, jak również na korzystanie z szeregu dodatkowych funkcji, pozwalających na stały nadzór nad flotą i zarządzanie nią. To idealne rozwiązanie dla firm, których auta jeżdżą po płatnych drogach. Opłaca się je montować w przedsiębiorstwach, które mają floty samochodowe, liczące kilkaset aut, jak i w małej firmie, która ma jedno lub kilka aut firmowych (przedstawicieli handlowych/medycznych/naukowych, dostawców/van sellerów, merchandiserów
- Urządzenie OBU – urządzenie, zapewniające takie same funkcje, jak urządzenie ZSL. Różnica polega na tym, że urządzenie OBU nie jest podłączone na stałe do zasilania auta i nie jest na stałe przypisane do danego auta. Urządzenie OBU jest zasilane najczęściej z gniazdka zapalniczki samochodowej. Można je przenosić pomiędzy pojazdami firmowymi, aby móc wykorzystać dane geolokalizacyjne do zarządzania pracą kierowcy i pojazdu. Jednak, aby móc korzystać z rozliczeń e-TOLL, po każdym przeniesieniu urządzenia do innego auta, należy wpisać dane pojazdu do systemu.
Kto musi korzystać z systemu e-TOLL?
System poboru opłat e-TOLL jest obowiązkowy dla:
- Samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
- Zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
- Busów i autobusów, mających powyżej 9 miejsc dla pasażerów.
Urządzenie OBU dla e-TOLL – czym jest?
Urządzenie OBU (On Board Unit) to lokalizator GPS, wpinany do gniazdka zapalniczki auta. To urządzenie przenośne, które nie jest przypisane na stałe do jednego auta. Niektóre urządzenia OBU podłącza się do gniazdka OBDII.
Urządzenia można przenosić pomiędzy autami, ale aby móc skorzystać z e-TOLL, należy je przypisać do kolejnego pojazdu, w systemie online.
- Urządzenie OBU pozwala na korzystanie ze wszystkich funkcji oferowanych przez dostawcę usług, wykorzystującego dane geolokalizacyjne.
- Są jednak wady. Tego urządzenia pokładowego nie można wykorzystywać do zabezpieczenia auta przed kradzieżą. Dlaczego? Złodziej zdemontuje urządzenie i pozbędzie się go, odłączając je od gniazda zapalniczki albo złącza OBD2.
Urządzenie ZSL dla e-TOLL – czym jest?
Urządzenie ZSL to mały lokalizator GPS, montowany w ukrytym miejscu (np. pod deską rozdzielczą, ale tak, aby zapewnić sygnał dla GPS, można zastosować dodatkową antenę) i zasilany z pokładowej instalacji elektrycznej (dodatkowe przewody), a czasami także z własnej baterii (na wypadek odłączenia zasilania przez złodzieja).
Można go połączyć z tachografem i pokładowym systemem OBD2, aby móc korzystać z pełni rozwiązań, oferowanych przez dostawcę usług dla zarządzania
- Umożliwia rozliczanie e-TOLL w aucie, do którego jest przypisany;
- Chroni przed kradzieżą;
- Zapewnia wszystkie usługi do zarządzania flotą, jakie są oferowane przez dostawcę systemu.
Dlaczego powinno się zdecydować na urządzenie do obsługi e-TOLL?
Takie rozwiązanie ma szereg zalet.
- Łatwe (automatyczne) rozliczanie w systemie e-TOLL;
- Duże oszczędności czasu;
- Ułatwienie pracy kierowcom i innym mobilnym pracownikom firmy;
- Dane geolokalizacyjne, przesyłane na bieżąco, pozwalają (dzięki specjalnej aplikacji) na sprawne zarządzanie flotą i pracownikami;
- Ochrona antykradzieżowa pojazdu w przypadku urządzenia ZSL.
Poznaj urządzenia e-TOLL od Data System
Jednym z najbardziej cenionych dostawców urządzeń do zarządzania flotą i rozliczania e-TOLL (w oparciu o dane geolokalizacyjne), jest firma Data System. Wieloletnie doświadczenie pozwoliło przygotować cały szereg urządzeń, umożliwiających automatyczne pobieranie opłat z e-TOLL, zarządzanie flotą i ochronę pojazdów przed kradzieżą.
Na uwagę zasługuje to, że wszystkie urządzenia z oferty Data System posiadają certyfikację Krajowej Administracji Skarbowej. Opłaty za korzystanie z nich są bardzo niskie.
W ofercie Data System znajdują się między innymi:
- Lokalizator DS ZAP typu OBU, wpinany do gniazda zapalniczki samochodowej, bez konieczności przeprowadzania instalacji. Jest gotowy do użycia od razu po montażu (po podłączeniu). Abonament za korzystanie z funkcji potrzebnych do zarządzania flotą wynosi zaledwie 16,5 zł.
- Lokaliztor DS /1STEL typu ZSL, podłączany do samochodowej instalacji elektrycznej 12V (w autach osobowych) lub 24V (w autach ciężarowych). Po zakupie urządzenia można korzystać gratis z funkcji monitoringu pojazdów.
- Lokalizator DS OBD, podłączany do gniazda OBD2.
- Lokalizator DS AKU, montowany poza kabiną auta, podłączany do instalacji elektrycznej pojazdu 12 lub 24V.
Montaż urządzenia e-TOLL od Data System
W zależności od rodzaju urządzenia, należy je podłączyć do instalacji elektrycznej (co może zrobić każdy mechanik samochodowy), albo do gniazdka zapalniczki lub gniazda OBD2.
Aplikacja DSL Locate
Po zakupie jakiegokolwiek urządzenia w firmie Data System, klient otrzymuje także dostęp do aplikacji DSL Locate. Można ją ściągnąć ze sklepu Google Play i zainstalować na smartfonie albo tablecie (a także na laptopie). Aplikacja ma szereg funkcji, które umożliwiają zarządzanie flotą pojazdów przez menedżera floty.
Jakie to funkcje?
- Lista pojazdów we flocie, z możliwością nadawania im swoich nazw;
- Dane o prędkości i położeniu każdego auta;
- Statystyki dzienne każdego auta;
- Informacje o poborze opłaty z e-TOLL dla każdego auta, po przejechaniu każdej wirtualnej bramki;
- Aktualny stan paliwa i prędkość;
- Czas pracy kierowcy – dane z tachografu;
- Dane z czujników auta;
- Archiwum tras;
- Alarmy;
- Wysyłanie danych do systemu SENT, dla aut przewożących paliwo, alkohol czy tytoń;
- Przygotowanie raportów, analiz i zestawień.