Upowszechnienie internetu, a także zastąpienie zwykłych telefonów komórkowych smartfonami spowodowało nie tylko rewolucję w komunikacji, ale miało również znaczący wpływ na inne pozornie niepowiązane branże. Możliwość łatwego zamawiania towarów i usług z dostawą do domu sprawiły, że sektor dostawczy przeżywa gwałtowny rozwój. Jednocześnie punktualność i szybkość dostaw stały się ważniejsze niż kiedykolwiek. W takim otoczeniu technologie wspomagające zarządzanie flotą samochodów, jak systemy monitoringu GPS, nie tylko zapewniają przewagę konkurencyjną, ale są wręcz niezbędne do funkcjonowania firmy. Poniżej kilka przykładów branż, które mogą na nich skorzystać.
GPS a dostawcy jedzenia
Dostawy jedzenia do domu są jednym z najszybciej rosnących sektorów w gastronomii. Ten trend jest wyraźnie widoczny również w Polsce, rynek ten powiększa się rocznie o około 10%. Jest to również branża z bardzo dużą konkurencją, w której małe rodzinne restauracje konkurują z globalnymi sieciami. Jednym z najważniejszych czynników, który decyduje o wyborze danej restauracji, jest czas dostawy jedzenia. Maksymalny akceptowalny przez klientów czas oczekiwania na zamówienie to 60 minut. Planowanie dostawy z wykorzystaniem monitoringu GPS umożliwi znalezienie najszybszej trasy i szybszą dostawę.
Systemy lokalizacji w usługach kurierskich
Innym biznesem, który w ostatnich latach przeżywa szybki rozwój, jest dostarczanie przesyłek kurierskich. Ten sektor również rośnie rocznie się o około 10%. Powodem jest wzrost popularności handlu internetowego, który powiększa się w Polsce w tempie 18% rocznie. Ostatnim zauważalnym trendem jest sprzedaż artykułów spożywczych przez internet. Coraz więcej supermarketów uruchamia usługę przyjmowania zamówienia na te produkty poprzez swoją stronę internetową. Przy dostarczaniu produktów spożywczych czas ma kluczowe znaczenie. W takiej sytuacji systemy lokalizacji pozwalające wybrać optymalną trasę okazują się szczególnie przydatne. Dodatkowym równie ważnym aspektem jest możliwość precyzyjnego zarządzania flotą kurierską, ponieważ fleetmanagerowie posiadają zestawy danych bieżących wraz z danymi historycznymi.
Firmy taksówkarskie
Zmiany technologiczne dotknęły również korporacje taksówkarskie. Konkurencja taka jak Uber przyspieszyła unowocześnianie tej branży. Dane na temat aktualnego położenia wszystkich kierowców pomagają zapewnić jak najszybszy dojazd do klienta od momentu zamówienia przejazdu. Dodatkowo dostępna w systemie bezterminowa historia tras pomaga w rozpatrzeniu ewentualnych reklamacji klientów, niezadowolonych z wyboru trasy przez kierowcę. Jednak monitoring GPS może dostarczyć też wielu innych przydatnych informacji. Jedną z nich jest analiza stylu jazdy kierowców, która może wskazać agresywną lub niebezpieczną jazdę. Poza tym pozwala on wychwycić przekraczanie prędkości (usługa Wirtualny Policjant). Dostęp do tych danych pozwoli znacznie poprawić komfort jazdy przewożonych klientów.
To tylko kilka przykładów, w jaki sposób monitoring GPS pozwala na zarządzanie jeżdżącymi dla firmy samochodami. Jego zastosowanie pozwoli zwiększyć zadowolenie klientów a przez to osiągane zyski.